Tidslinjen

Her kan du lese vår historie!


2004
TIL-TAK AS registreres i Brønnøysund registrene som et norsk aksjeselskap.
Bak opprettelsen av selskapet står oppfinner og hovedaksjonær Petter Espegard,
sammen med 4 småaksjonærer bestående av Hans Espegard, Trond Espegard, Jon Sigurd Johansen og Thorbjørn Drage.
Starter produksjon og lager gjennom underleverandør Kriteig AS, og selger varer utelukkende til byggevarehandelen.
Omsetning ca 1mill. 1 ansatt.
2005
Underleverandør Kriteig AS går til nyinnkjøp av automatisert kantknekke for knekking av TIL-TAK plater.
Omsetningen øker til 4mill. 2 ansatt.
Plateprofilen endres vinteren 2005-2006.
2006
Kriteig AS går til innkjøp av en robotstyrt kantknekke for å holde unna den økende produksjonen. 
Ny plateprofil lanseres; endringen består i trappevis endeskjøt mellom platene,
noe som fjerner muligheten for at vann suges tilbake mellom platene.
Den nye plateprofilen ble også stivere, da den fikk en brett i både for og bakkant,
samt at disse knekkene fungerer både som dryppnese og vannstopper i hver sin side.
Omsetning øker til 7mill. 3 ansatt.
2007
Norge er inne i sin tids beste økonomiske oppgang, og salget øker til 10mill. 4 ansatt. 
De føste tegn fra den nye miljøvennlige trykkimpregneringen begynner å vise seg på alt av skruer og beslag tilknyttet impregnerte materialer i byggevarebransjen; det kraftig økende kobberinnholdet i impregneringsvæsken viser seg å være langt mer aggresiv mot zinkbelagte flater enn tidligere antatt.
Vi begynner å undersøke markedet for polyesterbelagte plater.
TIL-TAK AS inngår et samarbeid med det danske selskapet EFTEX Aps: TIL-TAK AS får agentur på LEWIS svalehaleplate, en lett stålplateprofil til forskaling og armering av lette betonggulv på trebjelkelag. Med denne unike plateprofilen kan vi tilby det norske markedet en revolusjonerende måte å bygge et sterkt og stabilt etasjeskille med lav byggehøyde kombinert med unike egenskaper mot brann og lyd gjennomtrengning. Med gulvvarme innebygget i samme byggehøyden, og med ekstremt god varmefordeling, gir dette norske bygg på bjelkelagskonstruksjon et helt nytt kvalitetsnivå, samtidig som det er meget kostnadseffektivt. EFTEX Aps, markedsfører og selger TIL-TAK produkter i Danmark.
2008
Vi introduserer TIL-TAK platen i samme form som før, men med et polyesterbelegg utenpå den galvaniserte overflaten.
Finanskrisen er et faktum og de fleste byggevarebutikker innfører innkjøpsstopp, samtidig som vår første konkurrent dukker opp: 
Aco Nordic, som er mer kjent som Plastmo, har laget en undertaksløsning for ettermontering på eksisterende terrassegulv. Ettersom vi hadde skapt et enormt behov i markedet for en tett løsning på eksisterende terrassegulv, og med Plastmo sin sterkt eksisterende posisjon og salgsapparat i byggevarehandelen, ble deres produkt, kalt "Dryppstopp" raskt lagervare i de aller fleste byggevarehus over hele landet.  
Vi starter utviklingen av TIL-TAK Light; vår egenutviklede løsning for ettermontering på terrassegulv. Prototype foreligger høsten 2008, og blir nøye testet gjennom hele høsten/vinteren 2008/2009. Omsetningen synker til 8 mill. 4 ansatt.
2009
Våren 2009 introduserer vi TIL-TAK Light på det norske markedet, og har fordelen av å kunne tilby en 100% tett løsning i motsetning til vår konkurrent.
Det tar allikevel tid å få den nødvendige tilliten til vårt nye produkt, og mange forhandlere holder fortsatt på "Dryppstopp" fra Plastmo, da salget på det produktet startet eventyrlig. TIL-TAK Original blir fortsatt foretrukket og regnet som den "beste" løsningen på nybygg og rehabilitering av eksisterende terrasser. omsetning 8 mill. 4 ansatt.
2010
TIL-TAK Light vinner større tillit i markedet, og viser seg å holde hva vi lover. TIL-TAK Light øker i omsetning, men TIL-TAK Original synker noe.
Byggemarkedet er fortsatt noe tregt etter finanskrisen. Omsetning 8 mill. 4 ansatt.
2011
Vårsalget kommer tregt igang. Denne trenden var generell for byggevarehandelen, og hadde mulig sammenheng med ekstremt kald vinter og skyhøye strømpriser. Vi bestemmer oss for å få fjernet de gamle galvaniserte platene hos forhandlerne, da vi ser på de gamle platene som mulig årsak til stagnasjon i salget av TIL-TAK Original. For å oppnå dette tar vi en tung økonomisk bør på skuldrene og tilbyr vi kredit av de gamle platene, mot innkjøp av nytt sortiment. Dette hjelper; entusiasmen ute hos forhandlerne stiger, og salget øker både på Original og Light. Grunnet kredit av alle gamle plater står fortsatt omsetningen stille på 8 mill. 4 ansatt.
2012
Omsetningen kommer raskt igang våren 2012, og øker kraftig fra tidligere år. Både TIL-TAK Original og TIL-TAK Light øker med over 60% første halvår.
Dette gir oss store utfordringer med å kjøpe inn nok råvarer for salg av TIL-TAK Original, og fører dessverre til leveringstid opptil 4 uker forsinket i de mest hektiske periodene.
Vi rasjonerer så godt vi kan, og må beklage den lange leveringstiden til enkelte av våre kunder. 
Interessen for våre produkter har økt kraftig dette året, og vi legger om innkjøpsrutinene for 2013, slik at vi kan håndtere en langt større omsetning kommende år. Vi lanserer ny nettbutikk med pålogging for forhandlere, og beregningsprogram som gir kunder og forhandlere mulighet for rask beregning av materialbehov. Handlelisten kan skrives ut eller legges direkte i handlekurv i nettbutikken.
I nettbutikken legger vi også inn mer tilbehør til terrassen som; terrassebeslag mot vegg, fugepistol mm. Takrenner med tilbehør kommer!
Sammen med det danske selskapet PROFILMETAL AS, starter vi PROFILMETAL NORGE AS, som er et deleid datterselskap av TIL-TAK AS.
Her kjører vi det danske konseptet med kvalitets tak og fasade plater i stål direkte fra fabrikk til kunde. Filosofien baserer seg i stor grad til en meget god nettbutikk med et godt beregningsprogram som gir hver enkelt kunde tilgang til å gi seg selv et eksakt pristilbud på nytt tak til sin bolig på få minutter!

TIL-TAK AS, NorgePb 737 Strømsø, 3003 Drammen, Tlf: 32 83 03 00 E-post: post@til-tak.noRing oss På 32 83 03 00